Sweet home california

Standaard

Er rijdt een auto door het Californische landschap. Hij rijdt recht langs de prachtige zee en het witte strand, langs de palmbomen en de bergen en dalen. De lucht is strak blauw, het is 20 graden, het dak van de auto is open, de muziek staat hard. Normaal zou ik me aan deze auto best hebben kunnen ergeren, maar voor deze ene keer zat ik er zelf in. Wat is dát heerlijk!

‘Sweet home Alabama’ komt er uit de luidsprekers. “Oooeeeh, this song is nice!” roep ik en ik zet de radio nog harder. Dan gaat de hand van Allie die achter het stuur zit naar de zenderknop en het leuke liedje maakt plaats voor hip hop of iets dergelijks. “What’s wrong with that song?” “Everything is wrong with that song, it’s about Alabama”, zegt Zane die achterin de auto zit.

“So what? Just sing ‘sweet home California. ” Maar nee, daar zijn de ras Californiërs niet voor in. Alabama is slecht, het is ‘THE south’. California niet, California is California and California ‘rulez’. Ik weet niks over Alabama of over THE south omdat ik daar nog niet geweest ben, maar ik weet wel dat ze over hun eigen staat een punt hebben. Het is alsof je in een droomvakantie bent beland. Het weer is er heerlijk, het landschap is prachtig, de helderblauwe Pacific én Hollywood zijn vlakbij en er wonen mooie mensen. Niet per se qua uiterlijk, vooral qua hoe ze zijn. Nog nooit heb ik een groep mensen bij elkaar gezien die zó relaxed, grappig, gezellig en gestoord tegelijk zijn.

Ze maken er kampvuren, ze gaan midden in de nacht op het strand zitten om naar de zee te kijken, ze knuffelen en zoenen allemaal met elkaar en ze denken uren na over wat ze deze avond weer gaan doen, want niemand is 21 plus. “Let me call Julia, may be her friend’s friend gives a party t’day. Julia, are you goin’ to tha’ party of your friend’s friend?” “No, she ain’t givin’ one.” “Oh. let me call sarah then, we can always hang ou’ there. Actually, no I’m not goin’ to call Sarah, cause I don’t wánt to hang out there. Okay, let me call Paige, she is popular, she knows people. Oh Paige isn’t answerin’. Okay I’m gonna call Mitch and than I’m gonna ask Dan if he wants to come ove’, we can always drink at my house. Who’s goin’ to 7eleven to get some booze? Okay, people who’s 21?”

En toch was deze vakantie heerlijk! Alleen al het zwemmen in de zee terwijl het 25 november is, is toch geweldig? En dan heb je nog het heerlijke Thanks Giving ontbijt + diner, de trip naar Venice Beach (wat overigens erg tegenviel), Laguna Beach, Chrystal Cove, Santa Monica en Hollywood. Ze mogen daar met recht zeggen: sweet home California, ook al zou ik er nooit willen wonen. Maar voor die week was het als in een droom: een en al genieten.

Plaats een reactie